Napsáno od Super User dne . Zveřejněno v Blog.

Co je to, work-life balance?

Jednoduše? Jak stihnout vše, co stihnout chcete a nezbláznit se z toho😊

Znamená to, nastavit správné priority, mezi prací, časem na rodinu i koníčky.

Dnes, kdy jsme nonstop připojení on-line, se může zdát, že je to snadné. Opak je však pravdou. Technologie našemu s work-life balance paradoxně škodí. Být off-line, se dnes moc nenosí. Počítač, telefon, máme pořád u sebe a tím, vlastně i svoji práci. Je to neustálý přístup ke zprávám, e-mailům, podcastům, webům plných informací apod.

Mám s tím osobní zkušenost. V době, kdy jsem nastoupil na pozici regionálního ředitele, jsem byl on-line a na telefonu 14 – 16 hodin denně a to včetně víkendů. Po čtyřech měsících, jsem si řekl, dost!

Jak, ale tuto rovnováhu nastavit? Jak najít ten správný poměr, mezi prací a časem volna?

V prvé řadě si promyslete, co rovnováha znamená pro Vás. Nejde teď o stanovení přesného poměru, práce a volna. Stanovení konkrétního času, kdy budu s rodinou a kdy v práci. To se vlivem situace může měnit. Vy sami na to musíte přijít. Nedá se  ani opsat, od nikoho jiného – nikdo vám neřekne lépe, jak si čas váš rozdělit.

 

Zaměřte svoji pozornost, na tyto oblasti:

 

Partnerský vztah: Máte nějaký? Pokud ano, naplňuje vaše potřeby? Pokud nemáte, chcete ho mít? Jaký by měl být?

Rodina a přátelé: Jak by měly vypadat vaše vztahy v rodině? Jaký by měl být, okruh vašich přátel?

Fyzické zdraví: Sem nepatří jen cvičení, ale i to, jak se stravujete, nebo kolik spánku potřebujete?

Odpočinek a zábava: Co rádi děláte, nebo co, by jste chtěli dělat, pokud nepracujete?

Práce: Kolik času trávíte v práci? Zůstáváte v práci přesčas? Pracujete i o víkendu? Berete si práci domů, nebo na dovolenou?

Osobní rozvoj: Jaké čtete knihy? Posloucháte podcasty? Sledujete webináře? Kam vás posouvají?

Duchovní život: I víra a duchovní rozvoj, je součástí vyváženého života. Jak vypadá ten váš? V co věříte?

 

Odpověděli jste si na všechny otázky? A napsali jste si to? Tak se podívejte na váš seznam a určete, které body, mají pro vás největší prioritu a proč? Znovu si to zapište!

 

Jak, tedy rozdělit čas do všech oblastí?

 

Plánujte! Diář, je v nastavení rovnováhy důležitý pomocník. Diář sdílejte nejen v rámci pracovního týmu ale i rodiny.

Používejte barvy! Zvolte si v diáři, na každou oblast, jinou barvu. Jednoduše pak zjistíte, kde utrácíte nejvíce času a která oblast, vám naopak uniká?

Dodržujte plán! Nejde o to, kolik času činností trávíte, ale jak jste efektivní. V autě vám může hrát rádio, nebo audiokniha, či podcast. Při delších cestách můžete vyřídit zmeškané telefonáty.

Buďte přítomni v dané činnosti: Multitasking produktivitu nezvýší. Naopak. Vypněte notifikace, zvonění telefonu. Pracujte v kratších časových intervalech. Není potřeba, odpovědět na vše obratem. Nastavte si čas, kdy vyřídíte e-maily, odpovíte na zprávy, vyřídíte hovory.  O přestávkách, pak stihnete projít i co je nového na sociálních sítích.

Zapojte partnera/ku a děti: Třeba při společném vaření, se dá zažít spousta legrace. Spojte velký týdenní nákup s návštěvou cukrárny.  Rozdělte domácí povinnosti.

Je jasné, že dosažení rovnováhy mezi osobním a pracovním životem, není jednoduché.  Vyžaduje váš aktivní přístup, stanovení priorit a plánu. V neposlední řadě, disciplínu. Vyžaduje to od vás výstup z komfortní zóny, do zóny učení. A to, bude v mnoha ohledech nepříjemné. Nevzdávejte to! Připomeňte si, proč to děláte. Jaká odměna vás čeká, pokud dostojíte svému rozhodnutí.

 

Dává vám to celé smysl? Ale!

Nevíte, kde začít? Obáváte se změny? Nejste ji jistí, zda to sami zvládnete?

 

Rád vám s tím pomůžu. Jako kouč, vás celým procesem provedu. Položím důležité otázky, změním pohled na vaši situaci. Nastavíte si plán i konkrétní akce. Bude to bolet, ale než se nadějete, budete mít svůj osobní a pracovní život v naprosté rovnováze. A to za to stojí. 

 

Napište mi!